Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
11:23 - 1403/03/20

نقدی بر حواشی داوری

پایان‌بندی پرحرف‌وحدیث لیگ برتر با کارگردانی تاج و رفقا!

عدم تلاش فدراسیون فوتبال برای برگزاری دو دیدار حساس مدعیان قهرمانی در هفته پایانی لیگ با کمک داور ویدئویی، سبب شد سوت‌های بحث‌برانگیز داوری نقش پررنگی در اختتامیه فصل داشته باشد.

پایان‌بندی پرحرف‌وحدیث لیگ برتر با کارگردانی تاج و رفقا!

سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- بیست و سومین دوره لیگ برتر فوتبال در حالی شنبه گذشته به پایان رسید که مانند تمام ۲۹ هفته قبل، باز هم مشکلات و سوت‌های بحث برانگیز داوری یکی از حواشی و چالش‌های هفته پایانی نیز بود، چالش‌هایی که هر دوره که می‌گذرد بیشتر می‌شود و تبدیل به پاشنه آشیل فوتبال باشگاهی ایران شده است.

با وجود استفاده کشورهای زیادی از جهان از تکنولوژی کمک داور ویدئویی اما در لیگ ایران با وجود گذشت ۶ سال از ورود رسمی این سیستم به فوتبال دنیا، همچنان خبری از برگزاری مسابقات با VAR نیست و مسئولان فدراسیون فوتبال در سال‌های اخیر چه در دوره شهاب‌الدین عزیزی خادم و چه زمان مهدی تاج، همواره با دستاویز قرار دادن تحریم‌ها و اینکه شرکت‌های تامین کننده تجهیزات VAR و مورد تائید فیفا، حاضر به همکاری با ایران نیستند، عملا به توجیه عدم استفاده از سیستم کمک داور ویدئویی در لیگ ایران پرداخته‌اند.

البته فصل گذشته با توجه به اجبار کنفدراسیون فوتبال آسیا برای استفاده از VAR در بازی‌های لیگ قهرمانان و همچنین مسابقات تیم ملی فوتبال، تکاپوی فدراسیون فوتبال برای ورود این سیستم به ایران بیشتر شد و لیگ ایران دچار یک توفیق اجباری شد تا پروسه راه‌اندازی کمک داور ویدئویی در فوتبال ایران سرعت بگیرد.

البته  اگر در این زمینه اراده جدی وجود داشت و یک سیستم کارآمد و به روز در فدراسیون فوتبال حاکم بود، تلاش‌های جدی‌تری که سال گذشته برای ورود VAR به ایران صورت گرفت، می‌توانست چند سال قبل‌تر و همزمان با تلاش کشورهای مختلف دنیا انجام شود و پروسه استفاده از این سیستم در ایران طولانی نشود. به خصوص که مشکلاتی که دیروز درباره تحریم و عدم همکاری شرکت‌ها وجود داشت، امروز هم وجود دارد و تاخیر در استفاده از این سیستم را در اهمال مدیران فدراسیون فوتبال باید جست که این موضوع اولویت‌دار برای باشگاه‌ها، برایشان در اولویت نبوده است.

با این وجود، در چنین شرایطی بود که ۲۳ آذر سال گذشته و در جریان دربی ۱۰۲، برای اولین بار در فوتبال باشگاهی ایران پس از ۵ سال از استفاده رسمی از این سیستم در جهان، از VAR استفاده شد. این اتفاق در بازی برگشت دو تیم که ۲۳ اسفند برگزار شد هم تکرار شد. با این حال با این توجیه که این دو مسابقه نسبت به سایر مسابقات حساسیت بالاتری دارد، استفاده از VAR، در فصل به پایان رسیده، تنها محدود به این ۲ مسابقه بود و پرونده آن فعلا به صورت موقت بسته شد.

البته فدراسیون فوتبال با سرعت دادن به برگزاری دوره‌های آموزشی کمک داور ویدئویی برای داوران و کمک داوران جهت گرفتن لایسنس قضاوت با VAR و خرید چند دستگاه، وعده داده که با شروع فصل جدید، مسابقات بیشتری با استفاده از کمک داور ویدئویی برگزار شود تا چالش‌های سوت‌های پرحاشیه داوران که در فصل‌های اخیر به اوج رسیده است، کمتر شود.

البته تجربه استفاده از VAR در فوتبال جهان و همچنین دو دربی فصل گذشته، نشان داد که همچنان ممکن است که هواداران قانع نشوند و باز هم حرف و حدیث وجود داشته باشد، با این حال اگر چه استفاده از این سیستم، اشتباهات را به صفر نمی‌رساند اما به عدالت بیشتر در فوتبال باشگاهی ایران کمک زیادی خواهد کرد، به خصوص که اشتباهات داوری در فصل‌های اخیر گویای این بود که با یک سوت اشتباه، ممکن است جای قهرمان یا تیم‌های سقوط کرده تغییر کند.

در چنین شرایطی در حالی فصل بیست‌وسوم تمام شد که قهرمان آن با یک گل مشکوک که حرف‌وحدیث‌های زیادی درباره آن وجود داشت، تعیین شد. نقش مسئولان فدراسیون فوتبال در پایان پرحاشیه و پر ابهام لیگ برتر، را باید پررنگ‌تر از بقیه عوامل از جمله داور و کمک داور مسابقه پرسپولیس و مس رفسنجان دید.

با توجه به فاصله یک امتیازی پرسپولیس و استقلال در صدر جدول که تا هفته آخر حفظ شد، عملا دو بازی هفته پایانی دو تیم به مراتب حساسیت بیشتری نسبت به دربی تهران داشت.در این شرایط فدراسیون فوتبال با توجه به اینکه حساسیت‌ها با شتباهات تاثیرگذار قبلی داوران، به بالاترین حد ممکن رسیده بود، می‌توانست مانند دربی برای دو مسابقه پایانی دو مدعی اصلی قهرمانی هم امکان استفاده از کمک داور ویدئویی را فراهم کند. مهدی تاج و همکارانش در کمیته داوران، همان‌طور که برای دربی تهران، فیفا را قانع و مجوز استفاده از VAR را دریافت کردند، می‌توانستند برای برگزاری دیدارهای حساس دو تیم مدعی اصلی قهرمانی در هفته آخر هم فیفا را قانع کنند.

با این حال بی‌تفاوتی تاج و مدیران فدراسیون فوتبال و عدم تلاش برای استفاده از VAR در هفته پایانی لیگ مانند ۲ مسابقه رفت و برگشت استقلال و پرسپولیس، سبب شد تا لیگ ایران با یک پایان‌بندی پرحاشیه و پر از حرف‌وحدیث بر سر تک گل پیروزی تیم فوتبال پرسپولیس که حکم قهرمانی این تیم را امضا کرد، روبرو شود، چالش‌هایی که اگر کمی تدبیرو احساس مسئولیت نسبت به برگزاری یک لیگ سالم و فوتبال پاک وجود داشت، می‌توانست به وجود نیاید و علامت سوال‌های زیادی در ذهن هواداران فوتبال شکل نگیرد!

لینک گزارش در خبرگزاری ایرنا