Saeed Ahmadian Official Website
روزنامه نگار ورزشی
18:51 - 1400/09/30

گزارش «جوان» از پیگیری باشگاه‌های لیگ برتری برای گرفتن حق پخش تلویزیونی فوتبال از صداوسیما

تیری در تاریکی!

در شــرایطی باشـگاه‌های لیـگ برتری در فصل جاری با نامه‌نگاری به دنبال گرفتن حق پخش تلویزیونی فوتبال از صدا و سیما هستند که به نظر می‌رسد این تلاش مانند سال‌های قبل نتیجه‌ای نداشته باشد.

تیری در تاریکی!

سعید احمدیان/ روزنامه جوان- گره حق پخش تلویزیونی فوتبال سال به سال در ایران کورتر می‌شود، گرهی که سبب شده باشگاه‌های کشورمان از یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی شناخته شده در فوتبال دنیا محروم باشند. در حالی دیروز خبر آمد باشگاه‌های اسپانیایی با قرارداد جدید حق پخش لالیگا، درآمد ۱۷۱ هزار میلیارد تومانی خواهند داشت که در ایران این درآمد صفر است. دیروز رسانه‌های اسپانیایی نوشتند که حق پخش تلویزیونی بازی‌های لالیگا در پنج فصل آینده به دو شبکه دازِن و مووی‌استار واگذار شده است. از این معامله ۴ هزار و ۹۵۰ میلیون یورو (معادل ۱۷۱ هزار میلیارد تومان) بین باشگاه‌ها تقسیم خواهد شد و طبق ادعای خاویر تباس، رئیس لالیگا این یک توافق تاریخی است. درآمد باشگاه‌های اسپانیایی از حق پخش، از این پس یک درصد بیشتر از گذشته خواهد بود و مهم‌تر اینکه قرارداد بسته شده طولانی‌تر از قرارداد‌های قبلی است. در حالی تیم‌های لالیگا با این قرارداد بخش زیادی از هزینه‌های سالانه‌شان را پوشش می‌دهند که در لیگ ایران، سال‌هاست صداوسیما از دادن حق پخش فوتبال امتناع می‌کند تا باشگاه‌های دولتی با چشم‌پوشی از این حق‌شان، چشم به بودجه دولتی برای هزینه‌های سرسام‌آور سالانه خود داشته باشند. با این حال پس از واگذاری تبلیغات محیطی به باشگاه‌ها که توانسته منابع درآمدی‌شان را از تبلیغات کنار زمین چندین برابر کند، حالا لیگ برتری‌ها در تلاشند تا راهی برای دریافت حق پخش تلویزیونی از صداوسیما پیدا کنند.

***

پس از اینکه مصطفی آجورلو، مدیرعامل استقلال در ابتدای فصل پا‌پیش گذاشت و با مطالبه واگذاری تبلیغات محیطی به باشگاه‌ها، این حق را از سازمان لیگ گرفت، این‌بار مجید صدری، سرپرست باشگاه پرسپولیس بود که پرچمدار زنده کردن درآمد تیم‌های لیگ برتری از حق پخش تلویزیونی شد و در این باره نامه‌ای به رئیس صداوسیما نوشت.

سایت پرسپولیس روز ۱۷ آذر خبر داد سیدمجید صدری درباره موضوع بهره‌مندی باشگاه‌ها از حق پخش تلویزیونی، نامه‌ای را برای پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما ارسال کرده است. در این نامه با اشاره به مشکلات و هزینه‌های روزافزون باشگاه‌ها از رئیس سازمان صداوسیما خواسته شده برای تأمین بخشی از حقوق فوتبال به موضوع حق پخش و مسائل مرتبط با آن ورود کند تا راهکاری برای انتفاع باشگاه‌ها از این محل اندیشیده شود. در این نامه پیشنهاد شده است، کارگروه‌های تخصصی برای بررسی راهکار‌ها تشکیل شود تا فرمولی مناسب برای هر دو طرف به اجرا درآید.

پس از نامه پرسپولیس به رئیس صداوسیما به نظر می‌رسد با تغییرات صورت گرفته در این سازمان و چراغ سبز رئیس جدید جام جم به ماجرای حق پخش که سال‌هاست یکی از مطالبه‌های باشگاه‌هاست، این امیدواری در اهالی فوتبال به وجود آمده که می‌توان ماجرای حق پخش را پس از سال‌ها به نتیجه رساند.

پیمان جبلی در حاشیه مراسم روز دانشجو در پاسخ به پرسش خبرگزاری ایسنا مبنی بر اینکه آیا برنامه‌ای برای حق پخش بازی‌های لیگ برتر و انجام مذاکره با وزارت ورزش و جوانان داشته‌اید، به نکات امیدوارکننده‌ای درباره حق پخش اشاره کرده است: «ما با وزیر محترم ورزش توافق کرده‌ایم که مذاکره‌ای برای پیدا کردن راه‌حلی منصفانه در این خصوص داشته باشیم تا بتوانیم حق پخشی را که به ورزش باید اختصاص پیدا کند، پرداخت کنیم. ما معتقدیم هم ورزش از صداوسیما و پخش برنامه‌های ورزشی سود می‌برد و هم صداوسیما از پخش ورزش سود خواهد برد. این سود مشترکی است که هر دو می‌بریم. بنابراین پیدا کردن فرمول مشترک خیلی کار سختی نیست. ما با وزیر محترم ورزش توافق کرده‌ایم که ان‌شاءالله بنشینیم و این راه‌حل را پیدا کنیم.»

***

تکاپوی باشگاه‌های لیگ برتری برای گرفتن حق پخش تلویزیونی که می‌تواند آن‌ها را از بودجه دولتی بی‌نیاز کند، در حالی است که در بودجه سالانه هم موضوع حق پخش دیده شده است، اگرچه در عمل در این رابطه پولی به باشگاه‌ها تعلق نگرفته است. حال در شرایطی این روز‌ها کمیسیون تلفیق مجلس در حال بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ است که در این لایحه به حق پخش اشاره شده است.

در این لایحه، درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی موضوع بند (پ) ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه در ردیف ملی ۳۱۵ میلیارد تومان برآورد شده که با توجه به نسبت ۳۰ به ۷۰ درصدی وزارت ورزش و جوانان نسبت به سازمان صداوسیما، سهم وزارت ورزش معادل ۵/۹۴ میلیارد تومان و سهم صداوسیما معادل ۲۲۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

باید خاطرنشان کرد، بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰، درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد شد که باید به نسبت ۳۰ به ۷۰ بین وزارت ورزش و جوانان و سازمان صداوسیما تقسیم می‌شد. بنابراین سهم وزارت ورزش و جوانان از سهم تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی که ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد شده بود، بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰ معادل ۳۰ درصد آن ۴۵ میلیارد تومان می‌شود که باید مطابق قانون بودجه، در سال جاری صداوسیما این مبلغ را به ورزش ایران پرداخت کند.

لینک پی دی اف گزارش در روزنامه جوان