سعید احمدیان/ خبرگزاری ایرنا- سهشنبه گذشته با برگزاری مجمع انتخاباتی، فوتبال رئیس جدیدش را شناخت و مهدی تاج پس از دو سال و نیم دوباره به ساختمان معروف کوچه سوم خیابان سئول جنوبی تهران بازگشت. با مشخص شدن رئیس جدید حالا همه در انتظار یک خانه تکانی هستند و به نظر میرسد یکی از بخشهای که شاهد تحولاتی خواهد بود، سازمان لیگ فوتبال است؛ سازمانی که پس از برکناری حیدر بهاروند، با سرپرست اداره میشود و انتظار میرود با انتخاب رئیس، نائب رئیس اول و دوم فدراسیون، این سازمان هم بلاتکلیفی خارج شود.
صندلی ریاست سازمان لیگ به چه کسی میرسد؟
با انتخاب منصور قنبرزاده به عنوان نائب رئیس دوم، سازمان لیگ زیرمجموعه او قرار میگیرد و او تصمیم اصلی را برای مدیریت ساختمان میدان شیخ بهایی خواهد گرفت. هر چند در دورههای گذشته نائب رئیس دوم، ریاست سازمان لیگ را بر عهده میگرفت اما به نظر میرسد در دوره جدید، قنبرزاده هنوز تصمیمی برای مستقر شدن در سازمان لیگ ندارد.
قنبرزاده پس از گرفتن رای مجمع در واکنش به اینکه آیا ریاست سازمان لیگ را بر عهده خواهد داشت، گفت: «قطعاً الزام نیست نائب رئیس دوم، رئیس سازمان لیگ شود. اساسنامه را مطالعه کنید. سازمان لیگ زیرمجموعه نایب رئیس دوم است. رئیس سازمان لیگ بودن برای نایب رئیس دوم الزام نیست، ولی تحت نظارت او خواهد بود.»
با توجه به اظهارنظر قنبرزاده به نظر میرسد او تصمیمی برای مستقر شدن در سازمان لیگ ندارد و باید دید در روزهای آینده چه تصمیمی برای این سازمان مهم گرفته خواهد و چه کسی جای رضا کشوری را که از ۲۰ تیرماه سرپرست سازمان لیگ را بر عهده دارد، خواهد نشست.
هماندیشی برای زنده کردن «درآمدهای حقه باشگاهها»
با این حال قنبرزاده، عصر فردا مدیران باشگاههای لیگ برتری را به سازمان لیگ دعوت کرده است تا در یک جلسه هماندیشی صحبتهایشان را بشنود. در دعوتنامه سازمان لیگ به مدیران باشگاهها آمده است:
«در مجمع انتخابات اخیر بر اساس ضوابط و استانداردهای فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا، کلیه درآمدهای مرتبط با برگزاری مسابقات فوتبال لیگ حرفهای از جمله بلیت فروشی، پخش تصویری و محتوای مسابقات و سایر موارد مرتبط با آن در حوزه درآمدهای حقه باشگاهها میباشد و یکی از الزامات صدور مجوز حرفهای محسوب میگردد لذا به منظور هماندیشی جهت فرایند انجام این موضوع از جنابعالی دعوت میشود.»
«درآمدهای حقه باشگاهها» که در متن دعوتنامه سازمان لیگ به آن اشاره شده، یکی از فاکتورهای مهم اما کمتر دیده شده در فوتبال ایران است؛ درآمدهایی که بخش اعظم آن را حق پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی در بر میگیرد، با این حال باشگاههای ایرانی تاکنون در این دو بخش مهم نتوانستهاند به «درآمدهای حقه»شان برسند تا وابستگی آنها به بودجه دولتی ادامه داشته باشد.
برگزاری جلسه هماندیشی برای زنده کردن «درآمدهای حقه باشگاهها» از سوی نائب رئیس دوم فدراسیون فوتبال را باید به فال نیک گرفت و امیدوار بود که خروجی جلسات هماندیشی به نتیجهای مشخص برای باشگاه ختم شود و خروجی مثبتی داشته باشد.
به خصوص که برگزاری جلسههای هماندیشی در صورتی که نمایشی باشد و «درآمدهای حقه باشگاهها» را زنده نکند، طی کردن همان مسیر گذشته است که گرهی از مشکل باشگاهها که از حق و حقوقشان محروم هستند، باز نخواهد کرد.
شفافسازی درباره درآمدهای تبلیغات محیطی
علاوه بر تلاش فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برای واریز شدن «درآمدهای حقه باشگاهها» به حسابشان، از دیگر انتظارات مهم، میتوان به در پیش گرفتن یک رویکرد شفاف درباره تبلیغات محیطی اشاره کرد؛ موضوعی که در دورههای قبلی مغفول مانده و مدیران گذشته سازمان لیگ حاضر به شفافسازی در اینباره نبودند.
به همین دلیل شفافسازی درباره درآمدهای سازمان لیگ از تبلیغات محیطی یکی از مهمترین اولویتهایی است که باید قنبرزاده به آن توجه و سعی کرده و ابهاماتی که نسبت به این موضوع در دورههای گذشته به وجود آمده است را برطرف کند تا «درآمدهای حقه باشگاهها» به صورت تمام و کمال در هر حوزهای در اختیارشان قرار بگیرد و ابهامی درباره این مسئله وجود نداشته باشد.