سعيد احمديان/ روزنامه جوان- ماجرای قرارداد بحثبرانگیز مارک ویلموتس هر روز که میگذرد ابعاد تازهتری به خودش میگیرد و حالا شکسته شدن سکوت مهدی تاج در یک تریبون یکطرفه در تلویزیون، پای یک مرکز فرهنگی تجاری را به پرونده ویلموتس باز کرده است. رئیس فدراسیون فوتبال در این گفتوگوی تلویزیونی در پاسخ به این سؤال که ویلموتس را چه کسی به شما معرفی کرد، از نقش مرکز تجاری فرهنگی ایران و هلند در انتخاب ویلموتس پرده برداشت: «وزیر ورزش نامهای به ما داد که از طرف مرکز تجاری فرهنگی ایران و هلند بود. این مرکز ژولین لوپتگی، هروه رنار و مارک ویلموتس را به وزارت ورزش پیشنهاد داده بود و وزیر هم نامه را برای فدراسیون فرستاد و درخواست بررسی داد.»
پس از مصاحبه جمعه شب مهدی تاج با برنامه بدون تعارف اخبار ۲۰:۳۰ تلویزیون و افشاگریاش در نقش وزارت ورزش در قرارداد ویلموتس، حالا همه نگاهها به مرکز تجاری فرهنگی ایران و هلند جلب شده است، مرکزی که با وجود فعالیت تجاری فرهنگیاش، گویا مشاوره ورزشی هم میدهد و پس از جدایی کارلوس کیروش، مدیران این مرکز برای فوتبالیها نیز نسخه پیچیدهاند.
سلطانیفر و ارتباطش با مرکز ایران و هلند.
اما مرکز تجاری فرهنگی ایران و هلند چه ساختاری دارد و چه اتفاقی افتاده است که این مرکز که هزاران کیلومتر دورتر از کشورمان قرار دارد، تصمیم گرفت که برای نیمکت تیم ملی فوتبال سرمربی انتخاب کند و به حوزه فعالیتی وارد شود که ارتباطی به آن مرکز نداشت. جستوجوی نام این مرکز در اینترنت، شما را به نتایج جالب و البته قابل تأملی میرساند که میتوان دلیل ورود مرکز تجاری فرهنگی ایران و هلند به پروسه انتخاب جانشین کیروش را حدس زد.
نقطه اتصال مرکز تجاری فرهنگی ایران و هلند، مسعود سلطانیفر، وزیر فعلی ورزش است. سلطانیفر شهریور ۹۵ در حالی که رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری و معاون رئیسجمهور بود در سفری که به هلند داشت، روبان مرکز تجاری فرهنگی ایران و هلند را برید و این مرکز را افتتاح کرد تا این مرکز به نوعی یکی از دستاوردهای ماههای پایانی حضور سلطانیفر در ساختمان سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری باشد.
سلطانیفر در این مراسم، افتتاح این مرکز را یکی از از دستاوردهای توافق هستهای عنوان کرد: «دولت ایران پس از توافق هستهای بر آن است تا با فعال کردن صاحبان تجارت و صنعت و همچنین فعالان عرصههای فرهنگی، روابط اقتصادی و تجاری و فرهنگی ایران و هلند را بهبود ببخشد و به دور از مناقشات و جنجالهای سیاسی کشورهایی که منافع خود را در تحریم ایران میبینند، زمینه رشد و شکوفایی هرچه بیشتر روابط فرهنگی و اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا و بهویژه ایران و هلند را رقم بزند. گشایش مرکز تجاری فرهنگی ایران و هلند گام بزرگی در این راستا محسوب میشود و میتواند ابتکار عملی برای همکاریهای آتی با کشور هلند و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا باشد.»
ویلموتس پیشنهاد تاجر صنایعدستی
پاییز ۹۵ سلطانیفر به عنوان وزیر ورزش از مجلس رأی اعتماد گرفت تا از خیابان آزادی به خیابان سئول شمالی تهران نقل و مکان کند، اما به نظر میرسد او همچنان ارتباطش را با مجموعه تحت مدیریت سابقش حفظ کرده تا جایی که آنها این اجازه را پیدا کردند که با ورود به حوزه ورزش در این باره به سلطانیفر مشاوره و البته پیشنهاد بدهند. در همین زمینه سه سال و نیم پس از افتتاح مرکز تجاری فرهنگی ایران و هلند، این مرکز سال گذشته و در روزهایی که با قطعی شدن جدایی کیروش تیم ملی فوتبال در انتظار معرفی سرمربی جدید بود، در نامهای به وزارت ورزش سه گزینه را برای هدایت تیم ملی فوتبال معرفی کرد.
اما این سؤال پیش میآید که مرکز تجاری فرهنگی ایران و هلند (INTCC) در چه حوزههایی فعالیت میکند، مرکزی که حالا پس از مصاحبه جمعه شب مهدی تاج، خیلیها در ایران انتخاب این مربی را از چشم آن میبینند. مرکز تجاری فرهنگی ایران و هلند در یک ساختمان سه طبقه در شهر لایدردورپ هلند قرار دارد. این مرکز که از سوی بخش خصوصی تأسیس شده، اولین مرکز از این نوع در اروپاست و برنامه عرضه محصولات و تولیدات کشورمان شامل صنایعدستی، مبلمان، فرش، سفال و سایر محصولات تولیدی ایرانی در هلند و فراهم آوردن زمینه ارتباط تنگاتنگ میان تجار و فعالان عرصه فرهنگ را دنبال میکند.
مازیار تشکریتیمجانی، مدیر مرکز تجاری فرهنگی ایران و هلند، یکی از فعالان صادرات صنایعدستی ایران است. تشکری فارغالتحصیل رشته هنرهای زیبا از کشور ترکیه است که به گفته خودش، چون در حوزه هنری موفقیت چندانی نداشته به تجارت روی آورده است و حدود ۲۱ سال سابقه فروش صنایعدستی ایران را در خارج از کشور دارد و اولین فروشگاه را در سال ۲۰۰۰ در آمستردام هلند ثبت کرد. او در سال ۲۰۱۶ هم با حمایت سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در زمان مدیریت سلطانیفر، مرکز تجاری فرهنگی ایران و هلند را با تمرکز روی صنایعدستی تأسیس کرد.
وزارت ورزش شفافسازی کند
در کاتالوگ معرفی مرکز تجاری فرهنگی ایران و هلند بر اساس ماهیت و اهداف پیشبینی شده، عملکرد کلی مرکز در سه شاخه اصلی تقسیم شده است که عبارتند از مرکز تجاری ایران – هلند، مرکز فرهنگی ایران – هلند و نمایشگاه و فروشگاه دائمی صنایعدستی. در حالی فعالیتهای این مرکز در حوزههای تجاری و فرهنگی تعریف شده که تنها وظیفه تعریف شده برای این مرکز در بخش ورزش، برگزاری تورهای ورزشی است که در حوزه دپارتمان تخصصی خدمات توریسم مرکز تجاری ایران و هلند تعریف شده است.
فعالیتهای این مرکز با توجه به سوابق مدیرعاملش در حالی روی فروش صنایعدستی متمرکز شده است که پیشنهاد این مرکز برای انتخاب سه گزینه برای تیم ملی فوتبال در سال گذشته غیرمتعارف و عجیب است و ارتباطی با حوزههای فعالیت این مرکز ندارد. پیگیریها و ایمیل خبرنگار «جوان» برای ارتباط با این مرکز و چرایی ورود یک مرکز تجاری فرهنگی، آن هم در قلب اروپا به ماجرای انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال تاکنون بیپاسخ مانده است.
با این حال به نظر میرسد وزارت ورزش و به خصوص مسعود سلطانیفر باید در این باره پاسخگو باشند که بر اساس چه متر و معیاری دوستان قدیمی او در دوران ریاستش در سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری اجازه پیدا کردند در حوزه غیرتخصصیشان به وزیر ورزش مشاوره بدهند، مشاورهای که وزیر هم آن را به فدراسیون فوتبال ارجاع داد و نتیجه آن قرارداد فاجعهبار ویلموتس شد که به حیف و میل بیتالمال و افت تیم ملی فوتبال منجر شده است.